سمنت برد چیست

سمنت برد چیست ؟

سمنت برد چیست ؟

سمنت برد ورقی تشکیل شده از سیمان پرتلند سیلیس و الیاف می باشد. امروزه از سمنت برد برای نمای ویلاها ، ساختمان های مسکونی ، ساختمان های اداری و تجاری و همچنین در شهر های سرد و خشک و پر بارش استفاده می شود. علت علاقه پیمانکاران به نمای سمنت برد قیمت به نسبت مناسب و سرعت اجرای بالای آن است.

صفحات سیمانی در صنعت ساختمان با نام های سمنت برد ، فایبر سمنت برد ، پنل سیمانی کناف ، پنل سیمانی نما و . . . شناخته می شود. این پنل ها در طی فرایندی با نام هات چک (hots chek ) ساخته شده و در مجاورت با هوای آزاد و یا در دستگاه هایی مانند اتو کلاو و یا روش flow on که در کشور ایران به دلیل پایین بودن حجم سرمایه مورد نیاز و فرایند تولید بسیار آسان مورد استقبال قرار گرفته اشاره کرد.

پنل های سیمانی سمنت برد دارای ضخامت های متفاوت از جمله 4 ، 6 ، 8 ، 10 ، 12 ، 18 که هریک بنا بر شرایط محیطی و خواست کارفرما قابل تهیه و اجرا می باشد. ابعاد این پنل ها در هنگام تولید 120 در 240 سانتی متر است اما شما می توانید این ابعاد را به دلخواه تنظیم کنید. بهترین ابعاد برای نداشتن پرت 120 * 60 و یا 120 * 120 می باشد.

برای برش پنل های سیمانی فایبر سمنت برد بهتر است از دستگاه میز برش برای جلوگیری از ناگونیا شدن پنل استفاده شود اما برای سمنت برد می توانید از یک کاتر استفاده کنید .

مزایای استفاده از پنل سیمانی سمنت برد :

  • دارای تاییدیه از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن
  • دارای استاندارد های بین المللی و داخلی
  • مورد استفاده بسیار در ساختمان های پیش ساخته مانند LSF و جزو متریال های صنعتی
  • قابلیت رنگ پذیری
  • امکان استفاده از رنگ دلخواه شما برای نما همچنین طرح های متفاوت مانند طرح چوب و . . . هم در قسمت بیرونی و هم در قسمت داخلی ساختمان
  • امکان اضافه کردن بنا ( اضافه طبقه ) بدون اختلاف طرح نما
  • صرفه اقتصادی برای کارفرما در جهت افزایش سطح زیر بنا
  • اجرای راحت و بدون دردسر تاسیسات مانند تاسیسات برقی و مکانیکی
  • تعمیرات بسیار آسان ، اقتصادی و سریع
  • اشغال نکردن سطح زیادی از کارگاه برای دپو کردن
  • وزن بسیار سبک و مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت ، تغییرات آب و هوایی و فصلی
  • مقاوم در برابر آتش و مورد استفاده به عنوان عایق های حریق در سازه فلزی
  • مقاوم در برابر حشرات موذی و افت
  • مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش
  • مقاوم در برابر ضربه و فشار هالی جانبی مانند زلزله
  • فاقد مواد مضر برای سلامتی
  • بدون نیاز به ملات و کثیف کاری
  • صرفه اقتصادی به دلیل بی نیازی از اجر و دیگر متریال پر کننده
  • کاهش وزن سازه و ساختمان
  • تنوع بسیار بالا از نظر بافت ، رنگ و ضخامت

و . . .

موارد کاربرد سمنت برد :

1- نمای سمنت برد :

نمای خارجی ساختمان دارای اهمیت بالایی هم برای ساکنین و هم برای زیبایی محیط شهری دارد. همچنین دوام متریال های مورد استفاده در نما با توجه به قرار گیری آن ها در معرض باد ، باران ، برف ، اشعه خورشید و انتقباظ و انبساط نسبت به درجه هوا می تواند در صرفه اقتصادی ساختمان تاثیر بسزایی داشته باشد. پنل های سیمانی سمنت برد با توجه به سازگاری با تمامی اقلیم ها و مقاومت بالا در برابر حرارت ، برودت و رطوبت ، همچنین وسیع بودن از نظر طیف رنگی ، ضخامت و طرح انتخاب بسیار مناسبی برای اجرای نمای خارجی ساختمان می باشد.

2- پوشش داخلی :

برای پوشش داخلی و پارتیشن بندی ، در منازل مسکونی ، اداری ، تجاری و محیط های خاص مانند بیمارستان ها و در مکانگاه ها ، کارخانه ها و محیط های بسته بندی ، همچنین محیط های Clean  این پنل ها بسیار کار برد دارد. شما می توانید از ضخامت 10 و 12 میلی متر این پنل ها برای پوشش دیوار ها به همراه سازه استاد و رانر استفاده بفرمایید.

همچنین برای سقف محیط های مرطوبت مانند حمام ، سرویس های بهداشتی ، استخر ها و . . . نیز می توانید از ضخامت 4 ، 6 و 8 میلی متری استفاده کنید. این پنل ها قابلیت اجرای انواع طرح های ساده و دکوراتیو را دارا هستند.

همچنین در خصوص زیر سازی مانند سرویس ها ، مراکز بهد اشتی و Clean  نگران نباشید. با توجه به چسبندگی بالای این پنل ها شما می توانید بر روی آن ها از کاشی ، سرامیک و دیگر متریال مورد نیاز خود استفاده بفرمایید.

3- دیوار چینی و محوطه سازی

با توج به طرح نمای وسیع و همچنین مقاومت بالای پنل های سمنت برد در برابر ضربه و شرایط جوی و همچنین قیمت بسیار مناسب آن ، یکی از بهترین گزینه ها برای حصار کشی و دیوار چینی باغ ، ویلا و مزارع می باشد. شما می توانید بنا به سلیقه از این پنل ها به صورت مشبک ، موجی و . . . و با طرح های متفاوت مانند طرح چوب استفاده کنید.

4- حفاظت از سازه در برابر حریق :

در سازه های پیش ساخته مانند Lsf و سازه های فلزی ، یکی از نکاتی که عمر سازه را افزایش می دهد استفاده از پوشش مناسب برای محافظت از سازه است. پنل های سیمانی سمنت برد در برابر اشعه مستقیم نور خورشید ، آتش سوزی ، بارش باران و برش و . . . مقاوم است. همین موضوع باعث بالا بردن خاصیت مقاوم سازی سازه در برابر حریق و رطوبت می شود. بدین ترتیب عمر ساختمان شما تا 100 سال افزایش می یابد. قابل ذکر است تعمیر و نگهداری این پنل ها بسیار اسان بوده و قابلیت رنگ آمیزی را نیز دارد.

نحوه نصب سمنت برد و فایبر سمنت برد :

به طور کل برای نصب زیر سازی سمنت برد از سه سازه M – A – V  کمک گرفته می شود.

پروفیل M  شکل :

این پروفیل با ضخامت 0.7 میلی متر و از جنس گالوانیزه تولید می شود. کاربرد این پروفیل کنترل تغییرات ابعاد فایبر سمنت برد بر اثر تغییرات دما و رطوبت می باشد. این پروفیل در محل قرار گیری دو پنل فایبر سمنت برد در کنار یکدیگر نصب می شود.

اگر  از این پروفیل استفاده می کنید درزی بین دو پنل سیمانی پدیدار می شود که برای پوشاندن این درز و جلوگیری و ورود رطوبت به پروفیل ها و گردش هوای نا مناسب ، از پروفیل A شکل استفاده می شود.

پروفیل V شکل :

این پروفیل نیز با ضخامت 0.7 میلی متر و از جنس گالوانیزه تولید می شود. با توجه به قیمت بسیار پایین این پروفیل اکثرا بجای پروفیل M شکل از این پروفیل استفاده می کنند. در این روش دو بار پروفیل را به قوطی ها متصل کرده و پنل را با میخ به پروفیل متصل می نماییم. توجه داشته باشید که دو بار باید به سمت قوطی باشد ( از نصب برعکس آن خود داری فرمایید. )

دو نکته در نصب فایبر سمنت برد به یاد داشته باشید :

  1. در هنگام نصب پروفیل A  شکل توجه داشته باشید که با پیچ به پروفیل M متصل نگردد. این حرکت باعث جلوگیری از حرکت پروفیل M می شود. زیرا پروفیل M در برابر تغییرات جوی مقاوم نبوده و دارای انقباض و انبساط است.
  2. حتما بر روی پروفیل ها از ضد زنگ استفاده کنید. اگر در محلی نقطه جوش وجود دارد کاور ان با ضد زنگ الزامیست.

تفاوت سمنت برد و فایبر سمنت برد :

به طور کل همه ی صفحات سیمانی که با الیاف ( هر نوع الیاف ) مسلح شده باشند را فایبر سمنت برد می گویند. به طور عمومی به صفحات سیمانی که الیاف همگن را در کل مقطع پنل داشته باشند ( که اکثرا از الیاف سلولزی استفاده می کنند ) فایبر سمنت برد گفته می شود.

به صفحات سیمانی که شبکه مسلح از الیاف در دو طرف صفحه داشته باشند تا مقاومت کششی را تامین کند ( که اکثرا از الیاف فایبر گلاس استفاده می شود ) سمنت برد گفته می شود.

توجه داشته باشید که هیچ صفحه سیمانی بدون مصالح کششی وجود نداشته و اصلا قابلیت اجرا ندارد.

یکی دیگر از تفاوت های سمنت برد و فایبر سمنت برد ابعاد سنگدانه موجود در آن است. به دلیل تفاوت در تولید ، در سمنت برد ( که با مش فایبر گلاس تولید می شود ) می توان از سنگدانه های درشت استفاده کرد اما در فایبر سمنت برد ( که با الیاف سلولزی تولید می شود ) بافت همگن بوده و ریز دانه استفاده می شود .

بازسازی با پنل های فایبر سمنت برد :

بازسازی از قدیم نیازمند سرعت اجرای بالا ،  مقاومت زیاد مصالح مصرفی ، وزن سبک برای مقاومت سازه و سرعت عمل تیم اجرایی بوده و هست. پنل های سیمانی سمنت برد با نصب سریع و آسان همچنین پاسخگویی به تمامی شرایط لازم برای یک نما از جمله مقاومت در برابر رطوبت و برودت و تنوع در رنگ و طرح و همچنین 6 ضخامت تفاوت بهترین گزینه برای باز سازی نما و دیوار های داخلی ساختمان می باشد. از این پنل ها می توانید برای بازسازی نما ها ( اداری ، تجاری ، مسکونی ، ساختمان های خاص ) ، دیوار های داخلی ( مسکونی ، اداری ، تجاری ، پارتیشن بندی ، بیمارستان و مراکز درمانی و ساختمان با شرایط خاص ) همچنین کناف و دکوراسیون داخلی استفاده کرد.

شرکت سبک سازان سپهر با بیش از یک دهه فعالیت در صنعت سبک سازی ساختمان فروشنده و مجری پنل های سیمانی سمنت برد و فایبر سمنت برد در تمامی نقاط کشور همچنین اجرای کناف در اصفهان می باشد. جهت برخورداری از اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت سمنت برد و فایبر سمنت برد و همچنین مشاوره رایگان با شماره تلفن های زیر تماس حاصل بفرمایید.

اشتراک این مطلب
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *