اجرای ال اس اف در اصفهان

اجرای ال اس اف در اصفهان

اجرای ال اس اف

سیستم قاب سبک فولادی راکه به اختصار LSF (ال اس اف) می نامند، یک سیستم ساختمانی است، که برای اجرای ساختمان های عمدتاً کوتاه مرتبه و میان مرتبه حداکثر تا ۵ طبقه سبک سازی و اضافه کردن طبقه استفاده می شود و یکی از سیستم های ساختمانی مورد قبول از منظر مقاومت در برابر زلزله تا 8 ریشتر و بهترین گزینه برای ساخت باغ و ویلا از نظر سازمان نظام  مهندسی . مهندسان عمران، در کشور می باشد . این روش ساخت و ساز یکی از سریع ترین روش های ساختمان سازی به صورت ساخت خشک (درای وال) بوده و ویژگی منحصر به فرد این روش ترکیب آن با کلیه متریال های موجود در صنعت ساختمان مثل سنگ آجر گچ بتون آهن و … است

تاییده سازمان نظام مهندسی کشور:

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در راستای وظایف اساسی خود و نظر به تحقیقات گسترده در خصوص این سیستم ساختمانی ضمن بررسی آئین نامه ها، دستورالعمل ها، استاندارد و ضوابط اجرایی معتبر بین المللی با رویکرد بومی سازی و ایجاد همانگی بین ضوابط طرح و اجرای این سیستم و مباحث مقررات ملی ساختمان به ویژه مبحث ششم و استاندارد 2022 ایران، با همکاری متخصصان ذیربط اقدام به تالیف و تدوین بخش سازه آئین نامه طراحی و اجرای ساختمان های فولادی سرد نورد کرده که با شماره نشریه 612 توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ابلاغ شده است .

همچنین بخش غیرسازه ای این آیین نامه در نشریه شماره 613 ارائه شده است . تحقیقات جدید در خصوص رفتار لرزه ای سازه های ال اس اف نشان می دهد که استفاده از این سازه ها در مناطق با لرزه خیزی شدید، موجب بهبود رفتار لرزه ای می شود

مقدمه

ایجاد ساختمان های ایمن که تأمین کننده آسایش، بهداشت و صرفه اقتصادی فرد و جامعه باشد از اهداف اصلی مهندسان است . انتخاب صنعتی سازی ساختمان ها به عنوان روشی تجربه شده و نظام مند جهت نیل به این هدف، مدنظر عوامل دخیل در ساختمان سازی بوده است . دستیابی به گزینه ای که علاوه بر رعایت مقررات ملی و ضوابط فنی از مشخصه سرعت و دقت کافی در اجرا برخوردار باشد، مطلوب و مناسب با نیاز های رو به تزاید مسکن است . از میان سیستم های ساختمانی برخی متناسب و همخوان با روش های تولید صنعتی بوده و مؤلفه های اجرایی آن ها در بستر مزبور توسعه یافته است . یکی از سیستم های ساختمانی که در سالیان اخیر توسعه مناسبی در سطح جهانی داشته است، سیستم ساختمانی فولادی سبک سردنورد شده می باشد. سیستم ساختمانی فولادی سبک سرد نورد شده از جمله سیستم هایی است که گرچه پیدایش آن ریشه در دغدغه های زیست محیطی و به تبع آن تعریف گزینه جایگزین برای ساختمان های چوبی داشته است، اما به تدریج جایگاه ویژه ای در میان سیستم های دارای ظرفیت تولید صنعتی یافته است . همگام با میل به توسعه صنعتی سازی ساختمان در کشور، انجام پروژه های تک سازی و انبوه سازی با قطعات فولادی سبک سرد نورد شده نیز رواج یافته و با توجه به ظرفیت بالای تولید فولاد در کشور و مزیت هایی همچون انعطاف بالا، وزن کم سازه و متعلقات و روش تولید سریع باعث شده است که ساختمان های فولادی سبک سرد نورد گزینه ای قابل اعتنا در صنعت ساختمان سازی کشور شود .

مزیت های اجرای ساختمان با سازه های LSF به شرح زیر می باشد:

  • وزن بسیار کم دارند.
  • ثبات عالی / نسبت وزن به تحمل بار مناسب می باشد.
  • قابلیت اجرا در ابعاد مختلف را دارند.
  • عایق بندی صوتی مناسبی برای ساختمان دارند.
  • سرعت نصب سریع در محل پروژه از دیگر مزایای آن می باشد.
  • قابلیت بازیافت بالا و پتانسیل استفاده مجدد از کلیه مواد بکار رفته در سیستم را دارند.
  • غیرقابل احتراق بسته به نوع مواد بکار رفته در صفحات (مصالح ساختمانی رده A)، بدون اثر درفرآیند توسعه آتش در ساختمان هستند.
  • نحوه اتصال ساده و اجزای پیشرفته ای دارند.
  • برای سیستم های پیش ساخته مناسب هستند.
  • برای قطعات الحاقی ساختمان (اضافه کردن بصورت قائم)با ثبات باربری محدود مناسب هستند.

سیستم فولادی سبک در ساختمان های با طبقات محدود استفاده می شوند، (عموما ساختمان های تا 4 طبقه) همچنین از آنها در سیستم های اتاق در اتاق و نما نیز استفاده می شود.

روش های پوشش سازه ها :

سازه های ال اس اف هیچ محدودیتی در پوشش ندارد و شما میتوانید از کلیه متریال های موجود در بازار ساخت و ساز اعم از سنگ ، اجر و…استفاده کنید اما از اینجایی که این روش یک روش ساخت و ساز سبک است بهتر است که با متریال های زیر پوشش داده شود. سیستم سبک فولادی مشابه سیستم پنل با قاب چوبی سازه ای است. ساختمان های طراحی شده با فولاد سبک شامل یک اسکلت فولادی به منظور تحمل بارهای عمودی و دیوارهای مهاربندی و پنل های سقفی برای انتقال نیروهای افقی می باشد. این صفحات دیواری و سقفی شامل سازه های ساخته شده با ورقهای نازک فلزی و پوشش مهاربندی گچی، صفحات الیافی گچی، سیمانی یا صفحات سیستم قاب ساز های چوبی می باشد. تامین پایداری و افزایش مقاومت برشی این سیستم های سبک فلزی با مقاطع نازک به واسطه یک لایه پوششی از صفحات فوق انجام می شود.

صفحات روکشدار گچی

  • صفحات گچی الیافی
  • ور قهای مرکب چوبی نئوپان، صفحات چوبی الیافی، تخته چندلا، ورقهای چوبی فشرده ( OSB )، نئوپانهای پایه معدنی
  • صفحات سیمانی

بزرگترین طیف محصولات در ساخت و ساز خشک قطعا شامل صفحات روکشدار ساخته شده از گچ است که خود به دو گروه صفحات روکشدار گچی و صفحات گچی الیافی می باشد. تولید جهانی، سالانه از مرز بین 2 الی 3 میلیون مترمربع عبور میکند. بنابراین انواع دیگر آن، به خصوص گروهی از محصولات مورد استفاده در مناطق در معرض رطوبت و در مجاورت دیوار خارجی به صورت صفحات سیمانی بکار میروند.

صفحات روکش دار گچی

صفحات روکش دار گچی شامل یک هسته گچی هستند، که سطوح و لبه های آن توسط یک لایه (روکش) بصورت ترکیبی ثابت پوشش داده میشوند و میتوان آنها را به روش بسیار موثری در خطوط نقاله های صنعتی تولید نمود. روکش صفحات باعث افزایش مقاومت کششی می شود. طبقه بندی صفحات روک شدار گچی بر اساس استانداردهایی مانند  EN 520در اروپا می باشد که در مقاله انواع صفحات گچی روکشدار توضیح داده میشود.

صفحات سیمانی

صفحات سیمانی مقاوم در برابر آب بوده و برای کاربرد درمجاورت فضای خارجی ( مانند نما ) و همچنین در فضاهای داخلی، بویژه در فضاهای عمومی مرطوب (مانند استخرهای شنا، سونا، آشپزخانه های صنعتی، سرویس های بهداشتی، حمام، مخازن شستشوی مصالح، آزمایشگاه ها) استفاده می شوند. به عنوان نمونه از این نوع صفحات میتوان به صفحه سیمانی آکواپنل AQUAPANEL کناف اشاره نمود.

با تشکر از اینکه تا پایان این مقاله با کناف اصفهان همراه بودید

 

اشتراک این مطلب